◊ ნატოს შესახებ
საინფორმაციო ცნობარი ნატოს შესახებ
5 იანვრის საპრეზიდენტო არჩევნების წინ, სპორტის სასახლის თავყრილობაზე პრეზიდენტმა მიხეილ სააკაშვილმა გვამცნო: “დავით აღმაშენებელი და გიორგი ბრწყინვალე ნატოში შესვლაზე ოცნებობდნენო”. ყოველმა სწავლულმა ქართველმა კი იცის, რომ დავით აღმაშენებელი მეფობდა 1089-1125 წწ. ხოლო გიორგი V მეფობდა 1314-1346 წლებში, ხოლო “ნატო” კი მე-20 საუკუნეში შეიქმნა.
ჩრდილოატლანტიკური ხელშეკრულების ორგანიზაცია (NATO) წარმოადგენს ტრანსატლანტიკურ კავშირს, რომელიც აერთიანებს ევროპასა და ჩრდილოეთ ამერიკას უნიკალურ ალიანსში თავდაცვისა და უსაფრთხოების უზრუნველსაყოფად. ვაშინგტონის ხელშეკრულების მიხედვით ნატოს მთავარი და შეუცვლელი მიზანია მისი ყველა წევრის მშვიდობისა და უსაფრთხოების გარანტირება პოლიტიკური და სამხედრო საშუალებებით. ამიტომ 1949 წ. მისი დაარსებიდან, ნატო უზრუნველყოფს მისი წევრების კოლექტიურ თავდაცვას. ის, აგრეთვე გვევლინება მნიშვნელოვან საკონსულტაციო ფორუმად უსაფრთხოების საკითხებზე.
ცივი ომის დამთავრების შემდეგ, ჩრდილოატლანტიკური ალიანსი შეუდგა უმნიშვნელოვანესი ახალი ამოცანების შესრულებას. ერთ- ერთი მათგანი იყო პარტნიორული ურთიერთობის დამყარება უსაფრთხოების სფეროში დემოკრატიულ ქვეყნებთან მთელს ევროპაში, კავკასიასა და ცენტრალურ აზიაში. უსაფრთხოების მხრივ გარემოს ცვლილებების პასუხად მან თავის თავზე აიღო დამატებითი პასუხისმგებლობა. ის მოიცავს არა მარტო არასტაბილურობის გადალახვას, რომელიც გამოწვეულია რეგიონალური და შიდა ეთნიკური კონფლიქებით ევროპაში, ასევე ბრძოლას ევროატლანტიკური რეგიონის გარედან მომდინარე საფრთხეებთან.
ჩრდილოატლანტიკური ალიანსი ასევე აქტიურად ეწინააღმდეგება ტერორიზმისა და მასობრივი განადგურების იარაღის გავრცელებას.
პასუხი უსაფრთხოების ახალ გამოწვევებზე
2001 წ. 11 სექტემბერს მომხდარი ტერორისტული აქტების დროს მასობრივი განადგურების იარაღად გამოყენებული სამგზავრო თვითმფრინავები ადასტურებს უსაფრთხოების გარემოს შეცვლას ცივი ომის დამთავრების შემდეგ ამ მოვლენებმა თანამედროვე საზოგადოება დააყენა ახალი საფრთხის წინაშე. ამის პასუხად, ნატოს მოკავშირეებმა პირველად გამოიყენეს ვაშინგტონის ხელშეკრულების მე-5 მუხლი, რომელიც ეხება ჩრდილოატლანტიკური ალიანსის კოლექტიურ თავდაცვას და კრიტიკულ სიტუაციებში გაუწიეს შეერთებულ შტატებს პოლიტიკური და პრაქტიკული მხარდაჭერა. უფრო მეტიც, ისინი შემდგომშიც აგრძელებდნენ შეერთებული შტატების დახმარებას ტერორიზმთან ბრძოლაში. ამავე დროს გადადგეს ახალი ნაბიჯი ნატოს პოტენციალის ამაღლებისათვის საერთაშორისო ტერორიზმის საშიშროებასთან გასამკლავებლად.
ნატოს სამუშაო კულტურის ადაპტაცია უსაფრთხოების გარემოების შეცვლასთან დაკავშირებით დაიწყო 1999 წელს, მოკავშირეებმა მოიწონეს ახალი სტრატეგიული კონცეფცია. ამ დოკუმენტში დახასიათებულია საფრთხეები რომელთა წინაშე დგას ჩრდილოატლანტიკური კავშირი, რისკები უსაფრთხოების სფეროში და მასთან ბრძოლის საშუალებები. რისკები უსაფრთხოების სფეროში განსაზღვრულია როგორც მრავალმხრივი და წინასწარ ძნელად განსაჭვრეტი. გარდა ამისა, განსაკუთრებული ყურადღება ეთმობა მასობრივი განადგურების იარაღის გავრცელების საშიშროებას. მასში ასევე ნათლად არის ნათქვამი, რომ ჩრდილოატლანტიკური ალიანსის უსაფრთხოების ინტერესებს შეიძლება დაემუქროს საერთო ხასიათის სხვა რისკის ფაქტორიც, როგორიცაა ტერორისტული აქტები, საბოტაჟი და ორგანიზებული დანაშაული, ასევე სასიცოცხლო რესურსებით მომარაგების მოშლა.
ასეთი საშიშროების საპასუხოდ ჩრდილოატლანტიკურმა ალიანსმა წარმოადგინა რიგი ინიციატივებისა, რომელიც მიმართული იყო მისი სამხედრო პოტენციალის ამაღლებისა და ურთიერთთანამშრომლობის გაფართოვებისათვის, როგორც წევრებს შორის, ასევე პარტნიორ სახელმწიფოებსა და საერთაშორისო ორგანიზაციებთან. მათ განეკუთვნება: “თავდაცვითი პოტენციალის ინიციატივა” — მაღალი დონის პროგრამა, წარმოდგენილი 1999 წ. რომლის მიზანიცაა სამხედრო პოტენციალის მოდერნიზაცია ახალ გარემოებების შესაბამისად; 2002 წ. ცენტრის შექმნა, რომელიც იხილავს მასობრივი განადგურების იარაღის საკითხებს, რომელშიც ნატოს მოკავშირეები უცვლიან ერთმანეთს ინფორმაციას და ცდილობენ გაუწიონ კოორდინაცია საპასუხო ზომებს. ყოველივე ეს საშუალებას აძლევს ნატოს ევროპულ წევრებს აიღონ თავის თავზე პასუხისმგებლობა უსაფრთხოებისა და თავდაცვის საკითხებში.
2001 წ. 11 სექტემბერს მომხდარმა ტერორისტულმა აქტებმა ამ ღონისძიებებს შესძინა განსაკუთრებული აქტუალობა. ყოველივე ამის შემდეგ ნატო შეუდგა თავისი საქმიანობის ღრმა ანალიზს. ამ სამუშაოების შედეგი გახდა ინიციატივები და პროგრამები, რეფორმების კომპლექსი რომელიც მოიწონეს ალიანსის ლიდერებმა 2002წ. ნოემბერს, პრაღის სამიტზე. ამავე დროს ნატოს 14-მა მოკავშირემ გააგზავნა თავისი სამხედრო კონტინგენტი ავღანეთში, შეერთებული შტატების მხარდასაჭერად “ალ-ქაიდა”-ს ტერორისტული ორგანიზაციის წინააღმდეგ. უფრო მეტიც, წევრი სახელმწიფოების თხოვნით, რომლებიც აქტიურ როლს თამაშობდნენ ამ მისიის შესრულებაში, აიღო თავის თავზე ავღანეთში ISAF-ის ხელმძღვანელობა.
თუმცა ნატოს წევრებს ჰქონდათ უთანხმოებები, უსაფრთხოების ახალ გამოწვევებზე საპასუხოდ საუკეთესო გზების შერჩევის თაობაზე. ყველა ისინი აღიარებენ, რომ ასეთი საფრთხე შეიძლება წამოვიდეს ევროატლანტიკური რეგიონის საზღვრებს მიღმა რაიონებიდან და მათი მოგვარება შეუძლებელია მხოლოდ ერთ ორგანიზაციაზე დაყრდნობით, ან თავდაცვით სტრუქტურებზე, რომლებიც განკუთვნილია ჩვეულებრივი სამხედრო კონფლიქტების დასარეგულირებლად. ამიტომაც საჭირო ხდება ალიანსის ადაპტირება ახალ საფრთხეებთან გასამკლავებლად. ამგვარად, ისეთი სახის კავშირიდან, რომელიც შემოფარგლული იყო გეოგრაფიული ჩარჩოებით, ნატო გადაიქცა კავშირად რომელიც მზადაა მოიგერიოს ისინი მათი წარმოქმნის დროისა და ადგილის მიუხედავად.
უსაფრთხოების გასაუმჯობესებლად ნატო ამყარებს მჭიდრო ურთიერთობებს საერთაშორისო ორგანიზაციებთან. მათ შორის ევროკავშირთან, ევროპაში უსაფრთხოების და თანამშრომლობის ორგანიზაციასთან, გაეროსთან და ჯანდაცვის მსოფლიო ორგანიზაციასთან, აგრეთვე ქვეყნებთან, რომლებიც არ არიან ნატოს წევრები. მათ შორის რუსეთთან, უკრაინასთან, ევროატლანტიკურ რეგიონში პარტნიორ ქვეყნებთან და მთელ ხმელთაშუაზღვისპირეთში.
ჩრდილოატლანტიკური ალიანსის სათავეები მეორე მსოფლიო ომის შემდეგ აღმოსავლეთ ევროპა გამოეყო დასავლეთ ევროპას იდეოლოგიური და პოლიტიკური დაცილების გამო, რომელიც წარმოშვა ცივმა ომმა. აღმოსავლეთ ევროპა აღმოჩნდა საბჭოთა კავშირის გავლენის ქვეშ. 1949 წ. თორმეტმა სახელმწიფომ, რომლებიც იმყოფებოდნენ ატლანტიკის ორივე მხარეს, დადო ჩრდილოატლანტიკური ხელშეკრულება იმ მიზნით, რომ გაეწიათ საბჭოთა კავშირისთვის წინააღმდეგობა, რათა მას არ გაევრცელებინა თავისი კონტროლი კონტინენტის სხვა ნაწილებში.
1947-1952 წლამდე მარშალის გეგმით უზრუნველყოფილი იყო დასავლეთ ევროპის ქვეყნების ეკონომიკური სტაბილიზაცია. ნატოს როლი გულისხმობდა კოლექტიური თავდაცვის უზრუნველყოფას ნებისმიერი ფორმის აგრესიისაგან და უსაფრთხო გარემოს შენარჩუნებას დემოკრატიული განვითარებისა და ეკონომიური ზრდისათვის. მაშინდელი შეერთებული შტატების პრეზიდენტის ჰარი ტრუმენის სიტყვებით მარშალის გეგმა და ნატო “ერთი თხილის ორი ნახევარი” იყო.
ნატოს დამფუძნებელმა სახელმწიფოებმა (ბელგია, დიდი ბრიტანეთი, დანია, ისლანდია, იტალია, კანადა, ლუქსემბურგი, ნიდერლანდები, ნორვეგია, პორტუგალია, ამერიკის შეერთებული შტატები და საფრანგეთი) აიღეს ვალდებულება დახმარებოდნენ ერთმანეთს რომელიმე მათგანის წინააღმდეგ სამხედრო აგრესიის შემთხვევაში. ჩრდილოატლანტიკური ალიანსი დემ ონსტრირებას ახდენდა, რომ ნებისმიერი პოლიტიკური ან სამხედრო ზეწოლა დას ავლეთ ევროპაზე, ჩაშლისთვის იყო განწირული.
ორმოცდაათიან წლების დასაწყისში მოვლენათა მსვლელობამ, რომელთა კულმინაციაც იყო ომი კორეაში თვალნათლივ დაამტკიცა დასავლეთის შეშფოთების საფუძვლიანობა საბჭოთა კავშირის ექსპანსიონისტური ამბიციების გამო. აქედან გამომდინარე ნატოს წევრმა სახელმწიფოებმა გაააქტიურეს თავისი ძალისხმევა სმხედრო სტრუქტურების შექმნის მიმართულებით, რაც აუცილებელი იყო მათი კოლექტიური თავდაცვისთვის.
ჩრდილოეთამერიკული ძალების ყოფნამ ევროპული ქვეყნების თხოვნით მათ ტერიტორიაზე იძულებული გახადა საბჭოთა კავშირი უარი ეთქვა შეხედულებებზე, რომ აგრესია შეიძლება იყოს წარმატებული, უფრო მეტიც, დროთა განმავლობაში ნატოს წევრი ქვეყნების რაოდენობა გაიზარდა. 1952 წ. ჩრდილოატლანტიკურ კავშირში შევიდა საბერძნეთი და თურქეთი, სამი წლის შემდეგ მას შეუერთდა გერმანიის ფედერაციული რესპუბლიკა, ხოლო 1982 წ. — ესპანეთი.
ჩრდილოატლანტიკური ალიანსის დამსახურებით დასავლეთ ევროპამ და ჩრდილოეთ ამერიკამ არა მარტო ერთობლივად დაიცვეს თავისი დამოუკიდებლობა, მათ ასევე მიაღწიეს სტაბილურობის უპრეცენდენტო დონეს.
ცივი ომის დამთავრება
ცივი ომის დროს ნატოს როლი და მიზნები მკვეთრად იყო განსაზღვრული საბჭოთა კავშირის მხრიდან არსებული საფრთხით.
ოთხმოცდაათიან წლების დასაწყისში ახლად განთავისუფლებული აღმოსავლეთევროპული ქვეყნების მოთხოვნით გაუქმებულ იქნა ვარშავის ხელშეკრულების ორგანიზაცია, საბჭოთა კავშირი დაიშალა.
ტრადიციული მოწინააღმდეგების დაშლის შემდეგ, ზოგმა ექსპერტმა ჩათვალა, რომ ნატო-ც საჭიროებას აღარ წამოადგენს და ამიტომ მომავალში შესაძლებელია თავდაცვისთვის და შეიარაღებული ძალებისთვის ხარჯების მკვეთრი შემცირება.
საბჭოთა კავშირის დაშლის შემდეგ, ნატო-ს მოკავშირეებმა საგრძნობლად შეამცირეს თავდაცვითი ხარჯები, ზოგმა 25%-მდეც კი. მაგრამ კიდევ უფრო მეტი “სამშვიდობო დივიდენტის” მიღების იმედი გაუმართლებლად ოპტიმისტური აღმოჩნდა. მალე გახდა ცხადი, რომ “ცივი ომის” დამთავრების მიუხედავად, რამაც მოხსნა სამხედრო ინტერვენციის საშიშროება, არასტაბილურობა ევროპის ზოგიერთ ნაწილში გაიზარდა. ყოფილ იუგისლავიაში და ყოფილ საბჭოთა კავშირის ზოგიერთ ნაწილში ეთნიკური დაძაბულობების ნიადაგზე წარმოიქმნა მთელი რიგი რეგიონული კონფლიქტებისა. ნატო- ს წევრი ქვეყნებისთვის ნათელი შეიქმნა, რომ ნატო- ს ფარგლებში არსებული მოვალეობები თანამშრომლობის და კოლექტიური თავდაცვის სფეროში, რჩებოდა მათი უსაფრთხოების საუკეთესო გარანტად. იმის მიუხედავად, რომ შეიარაღებული თავდასხმის საშიშროება შემცირდა, ევროპაში მშვიდობის და სტაბილურობის შესანარჩუნებლად და “ცივი ომის” შემდგომი პერიოდის რეგიონული დაძაბულობის ესკალაციის თავიდან ასაცილებლად, საჭირო შეიქმნა სამხედრო-პოლიტიკური თანამშრომლობის ახალი ფორმები. მეტიც, პირველხარისხოვანი თავდაცვითი ამოცანების შესრულებასთან ერთად, საჭირო გახდა მსხვილმაშტაბიანი შინაგანი რეფორმების გატარება სამხედრო სტრუქტურების, ძალების და საშუალებების ადაპტაციისა და აღჭურვისათვის ისეთი ახალი ამოცანების შესასრულებლად, როგორიცაა კრიზისების მოგვარება, მშვიდობისმყოფელობა, მშვიდობის შენარჩუნების ოპერაციები.
უსაფრთხოების ახალი გამოწვევების საპასუხოდ ნატო გახდა არა მარტო კოლექტიურ თავდაცვაზე პასუხისმგებელი შეკავშირებული ალიანსი, არამედ ძირითადი რგოლი სახელმწიფოების პარტნიორობისა, რომლებიც მჭიდროდ თანამშრომლობენ უსაფრთხოების უზრუნველყოფის ფართო სფეროში.
როგორ მუშაობს ნატო
ჩრდილოატლანტიკური კავშირის ხანგრძლივობის ერთ- ერთი მიზეზი ისიც არის, რომ მასში ყველა გადაწყვეტილება მიიღება კონსენსუსის საფუძველზე. ყველა მნიშვნელოვან გადაწყვეტილებას წინ უსწრებს ხანგრძლივი კონსულტაციები და დისკუსიები. გარეშე დამკვირვებელს ეს სისტემა შეიძლება მოეჩვენოს მოუხერხებლად და მოუქნელად, მაგრამ მას აქვს ორი უპირატესობა. პირველი — ყველა წევრი ქვეყანა ინარჩუნებს სუვერენიტეტს და დამოუკიდებლობას. მეორე — მიღებული გადაწყვეტილება სარგებლობს ყველა წევრ ქვეყნის სრული მხარდაჭერით და განმტკიცებულია მათი შესრულების ვალდებულებით.
ნატოს უმაღლესი ხელმძღვანელი ორგანოა ჩრდილოატლანტიკური საბჭო, სადაც ყოველი წევრი-სახელმწიფო წარმოდგენილია მუდმივი წარმომადგენლობით ელჩის რანგში.
თავიანთ საქმიანობაში ელჩები ეყრდობიან თავიანთი ქვეყნების წარმომადგენლობებს, რომლებიც შედგებიან დიპლომატებისა და სამხედრო წარმომადგენლებისაგან. საბჭო, ელჩების შემადგენლობით, იკრიბება კვირაში ერთხელ, საჭიროების შემთხვევაში უფრო ხშირადაც. ასევე ტარდება ალიანსის რეგულარული სხდომები საგარეო საქმეთა და თავდაცვის მინისტრების დონეზე, საჭიროებისდა მიხედვით, სახელმწიფო და მთავრობების მეთაურების დონეზე.
ნატოს სათავეში დგას გენერალური მდივანი, რომელიც ირჩევა დაახლოებით ოთხწლიანი ვადით.
გენერალური მდივანი არის ერთ- ერთი წევრი-ქვეყნის საერთაშორისო მასშტაბის სახელმწიფო მოღვაწე. გენერალური მდივანი თავმჯდომარეობს ჩრდილოატლანტიკური საბჭოს და ნატო-ს სხვა მნიშვნელოვანი ორგანოების სხდომებზე და ხელს უწყობს კონსენსუსის მიღწევას წევრ-ქვეყნებს შორის. ჩრდილოატლანტიკური ალიანსის ყოველდღიური საქმიანობისას ის ეყრდნობა სერთაშორისო სამდივნოს, რომელიც შედგება ყველა ნატოს წევრი-ქვეყნის ექსპერტებისა და თანამდებობის პირებისაგან.
ძალების უმეტესი ნაწილი, რომელსაც ნატოს გადასცემენ წევრი-ქვეყნები, რჩება ქვეყნების სრულ დაქვემდებარებაში იქამდე, როდესაც ისინი გადადიან ნატო-ს განკარგულებაში სხვა და სხვა ამოცანების შესრულებისთვის, დაწყებული კოლექტიური თავდაცვითი ოპერაციებით და დამთავრებული ახალი მისიებით, ისეთების როგორც სამშვიდობო მისიები და მშვიდობიანობის შენარჩუნებაა.
ნატო-ს სამხედრო და პოლიტიკური სტურქტურები უზრუნველყოფენ ნაციონალური შეიარაღებული ძალების მიერ ამ ამოცანების წარმატებული შესრულებისათვის საჭირო პერსპექტიულ დაგეგმარებას, ასევე საორგანიზაციო მექანიზმებს, რაც აუცილებელია გაერთიანებული სარდლობისთვის და ჯარის მართვისთვის, აგრეთვე სამხედრო მომზადებისთვის და სწავლებისთვის.
უსაფრთხოების განმტკიცება პარტნიორობის მეშვეობით
“ცივი ომის” დროინდელ ევროპულ გახლეჩას მიზეზად ედოანტაგონიზმი, რომელიც არსებობდა იდეოლოგიურ, პოლიტიკურ და სამხედრო სფეროებში, აღმოსავლეთსა და დასავლეთს შორის.
“ცივი ომის” დასრულებით გამოწვეულმა ძირეულმა ცვლილებებმა საშუალება მისცეს ნატო-ს წამოეყენებინათ რიგი ინიციატივებისა უსაფრთხოებისა და სტაბილურობის განმტკიცების სფეროში და შეექმნა დიალოგისთვის საჭირო სტრუქტურები ყოფილ მოწინააღმდეგეებთან, მაგრამ ასევე ევროპის სხვა სახელმწიფოებთან და მეზობელი ხმელთაშუა ზღვის რეგიონის ქვეყნებთან.
ერთ-ერთი პირველი ნაბიჯი ამ მიმართულებით იყო 1991 წელს ჩრდილოატლანტიკური თანამშრომლობის საბჭოს შექმნა. მოგვიანებით მას ევროატლანტიკური პარტნიორობის საბჭო ეწოდა და გარდაიქმნა ნატო-სა და ევროატლანტიკური რეგიონის ნატო-ს არაწევრ სახელმწიფოებს შორის კონსულტაციებისა და თანამშრომლობის მთავარ ფორუმად.
1994 წელს ნატო გამოვიდა ინიციატივით “პარტნიორობა მშვიდობისათვის”. ეს პროგრამა მიმართულია ქვეყნების შეიარაღებული ძალების გარდაქმნის ხელშეწყობაზე იმ მიზნით, რომ მათ ითამაშონ სათანადო როლი დემოკრატიულ საზოგადოებაში და მონაწილეობა მიიღონ ნატო-ს ხელმძღვანელობით წარმართულ სამშვიდობო ოპერაციებში. პროგრამა ითვალისწინებს თითოეული ქვეყნის ინდივიდუალურ მოთხოვნილებებს და ქმნის პრაქტიკული საქმიანობის ჩარჩოს მრავალ სფეროში, ეს კი საშუალებას აძლევს მონაწილეებს აირჩიონ საქმიანობის მეტი ან ნაკლები სექტორი გამომდინარე მათი შიდა უსაფრთხოების მოთხოვნილებებიდან.
“პარტნიორობა მშვიდობისათვის” ფარგლებში დაგროვილმა გამოცდილებამ არსებითად შეუწყო ხელი თანამშრომლობას იმ ქვეყნებს შორის, რომლებმაც მიიღეს მონაწილეობა ისეთ სამშვიდობო ოპერაციებში, როგორიც ბოსნიასა და ჰერცოგოვინაში სტაბილურობის ძალებია (SFOR) ან სამშვიდობო ძალები კოსოვოსთვის (KFOR)
1995 წელს ნატომ ხმელთაშუაზღვისპირეთის ექვს ქვეყანასთან — ეგვიპტესთან, ისრაელთან, იორდანიასთან, მავრიტანიასთან, მაროკოსა და ტუნისთან დააფუძნა ხმელთაშუაზღვისპირეთის დიალოგი. ეს პროგრამა, რომელსაც 2000 წელს შეუერთდა ალჟირი, მიმართულია ურთიერთობებსა და ურთიერთგაგების გაუმჯობესებისაკენ ხმელთაშუაზღვისპირეთის რეგიონების ქვეყნებთან, აგრეთვე თანამშრომლობისკენ რეგიონული უსაფრთხოების საკითხში.
1997 წელს რუსეთმა და ნატო-მ და აგრეთვე უკრაინამ და ნატომ-მ ოფიციალური საფუძველი დაუდეს თავიანთ ორმხრივ ურთიერთობებს. რეგულარული კონსულტაციებისათვის და უსაფრთხოების საკითხების განსახილველად შეიქმნა ერთობლივი მუდმივი საბჭო ნატო-რუსეთი და კომისია ნატო- უკრაინა. ამ ორგანოების სხდომებზე იხილება მრავალფეროვანი საკითხები, დაწყებული მშვიდობისმყოფელობით ბალკანეთზე, კრიზისების მოგვარებასა და მასობრივი განადგურების იარაღის განუვრცელობით, დამთავრებული თავდაცვითი კონვერსიით, ბუნების გარემოს დაცვის და სტიქიური მოვლენების საწინააღმდეგო საქმიანობის დაგეგმვით.
2002 წელს რუსეთი-ნატო-ს საბჭომ შეცვალა მუდმივი ერთობლივი საბჭო. ამ ახალ სტრუქტურაში, სადაც ყველა ქვეყანას გააჩნია თანაბარი პირობები, ჩრდილოატლანტიკური საბჭოს ანალოგიურად გადაწყვეტილებები მიიღება კონსენსუსის საფუძველზე.
ნატოს გაფართოვება
90-იანი წლების დასაწყისში მთელ რიგ აღმოსავლეთევროპულ ქვეყნებში მივიდნენ დასკვნამდე, რომ ნატოში შესვლა საშუალებას მისცემდა მათ უკეთ მოეხდინათ საკუთარი ინტერესების რეალიზება მომავალში, აქედან გამომდინარე გამოთქვეს სურვილი გამხდარიყვნენ მისი წევრები. 1999 წლის მარტში ნატოში შევიდა სამი ყოფილი პარტნიორი სახელმწიფო — უნგრეთი, პოლონეთი და ჩეხეთიე რის შედეგადაც ალიანსის შემადგენლობაში ცხრამეტი ქვეყანა აღმოჩნდა ჩრდილოატლანტიკური კავშირის პრაღის სამიტზე 2002 წ. ნოემბერში კიდევ შვიდმა ქვეყანამ (ბულგარეთი, ესტონეთი, ლატვია, ლიტვა, რუმინეთი, სლოვაკეთი და სლოვენია) მიიღეს მოწვევა დაეწყოთ მოლაპარაკება გაწევრიანების თაობაზე. 2004 წლის მარტში ისინი ოფიციალურად შეუერთდნენ ჩრდილოატლანტიკურ ალიანსს.
შვიდმა ახალმა წევრმა და ნატოს წევრობის სხვა პრეტენდენტმა კარგ შედეგებს მიაღწიეს გაწევრიანების სამოქმედო გეგმის (MAP) მეშვეობით, რომელიც 1999 წელს იყო მიღებული დახმარების გასაწევად დაინტერესებული პარტნიორი სახელმწიფოების ათვის. ეს გეგმა საშ უალებას აძლევს მასში მონაწილე პრეტენდენტებს მიიღონ პრაქტიკული რჩევები და მიზანმიმართული მხარდაჭერა. თავის მხრივ, მათ მოეთხოვებათ გარკვეული პოლიტიკური მიზნების მიღწევა, მათ შორის ტერიტორიული დავების მშვიდობიანი მოგვარება, დემოკრატიული პროცედურების, კანონის უზენაესობის და შეიარაღებულ ძალებზე დემოკრატიული კონტროლის პრინციპების დაცვა. ამ გეგმით მუშაობაში მონაწილეობა არ იძლევა ნატოში გაწევრიანების გარანტიას, მაგრამ ის ეხმარება ქვეყნებს შეიარაღებული ძალების ადაპტაციაში და მათ მომზადებაში ჩრდილოატლანტიკური ალიანსის წევრის მოვალეობებისა და ვალდებულებებისათვის ნატოს ქვეყნების მთავრობამ მკაფიოდ გან აცხადოს, რომ გაფართოება არ წარმოადგენს მათთვის თვითმიზანს. ის არის საშუალება ნატოს უსაფრთხოების ზონის შემდგომი განვრცობისათვის და მთლიანობაში ევროპის სტაბილურობის ამაღლებისათვის. გაფართოვების პროცესი ხელს უწყობს უარის თქმას კონფლიქტებზე, რამდენადაც უკვე თვით ნატოში გაწევრიანების პერსპექტივა სტიმულს წარმოადგენს პრეტენდენტებისათვის მეზობლებთან კონფლიქტების მოგვარებისა და რეფორმებისა და დემოკრატიზაციის პროცეს ის გაგრძელების საქმეში.
ნატოსთან ინდივიდუალური პარტნიორობის სამოქმედო გეგმის (IPAP)
წარდგენა მოხდა 2002 წლის პრაღის სამიტზე. ის ხელმისაწვდომია ნებისმიერი ქვეყნისათვის რომელსაც გააჩნია ნატოსთან ურთიერთობის გაღრმავების ნება და შესაძლებლობა. ეს გეგმები ორწლიან მონაკვეთზეა გათვლილი და ითვალისწინებს თანამშრომლობის სხვადასხვა მექანიზმის თავმოყრას, რომელთა მეშვეობით პარტნიორ ქვეყანას ალიანსთან ურთიერთქმედებით ეძლევა სათანადო მხარდაჭერა საშინაო რეფორმების ინტენსიფიკაციისათვის. ინდივიდუალური პარტნიორობის სამოქმედო გეგმის (IPAP) მიერ განსაზღვრული ამოცანები კატეგორიებადაა დაყოფილი: პოლიტიკური და უსაფრთხოების საკითხები; თავდაცვის, უსაფრთხოებისა და სამხედრო საკითხები; საჯარო ინფორმაცია; მეცნიერება და გარემო; სამოქალაქო საგანგებო სიტუაციების დაგეგმვა; ადმინისტრაციული და რესურსების საკითხი. 2004 წელს საქართველო პირველი სახელმწიფო გახდა რომელმაც დაიწყო ნატოსთან ამ ფორმატით თანამშრომლობა, მოგვიანებით მას აზერბაიჯანი და სომხეთიც შეუერთდა.
ნატო კრიზისულ რეგიონში
ყოფილი იუგოსლავიის დაშლის შემდეგ ჩრდილოატლანტიკური ალიანსის ყურადღება და ძალისხმევა უმეტესწილად ბალკანეთზე იყო კონცენტრირებული, სადაც კონფლიქტების აღკვეთისა და თავიდან აცილებისათვის ნატომ სამჯერ მიმართა სამხედრო ჩარევას — ბოსნია და ჰერცოგოვინაში 1995 წელს, 1999 წელს კოსოვოში და 2001 წელს მაკედონიაში. ნატო სათავეში ჩაუდგა სამშვიდობო მისიებს — სტაბილიზაციის ძალებს (SFOR) ბოსნიასა და ჰერცოგოვინაში და ძალებს კოსოვოსათვის (KFOR) სერბეთის კოსოვოს მხარეში. ორივე მისიამ მიზნად დაისახა ისეთი უსაფრთხო გარემოს უზრუნველყოფა, რომელშიდაც ყველა მოქალაქე, მათი ეთნიკური წარმომავლობის მიუხედავად, შეძლებენ იცხოვრონ მშვიდობიანად, და სადაც საერთაშორისო დახმარებით შეიძლება განვითარდეს დემოკრატია.
ნატოს მშვიდობისმყოფელები ბოსნიასა და ჰერცოგოვინაში 1995 წლის დეკემბერში გამოჩნ დნენ, ხოლო კოსოვოში — 1999 წლის იანვარში მრავალი პარტნიორი სახელმწიფოს სამხედროებთან ერთად. ორივე რეგიონში ალიანსი აქტიურად უწყობდა მსხვილმ ასშტაბიან საომ არ მოქმედებათა შეწყვეტის პროცესს. 1995 წლის აგვისტოსა და სექტემბერში მოკავშირეები ატარებდნენ საჰაერო ოპერაციებს ბოსნიელ სერბთა შეიარაღებული ძალების წინააღმ დეგ. რამ აც განაპირობა ძალთა თანაფარდობის შეცვლა საომარ მოქმედებაში მონაწილე მხარეებს შორის და აიძულა ბოსნიელ სერბთა ხელმძღვანელობა მიეღო დეიტონის შეთანხმების პირობები კონფლიქტის მშვიდობიანი მოწესრიგების თაობაზე.
გაეროს მანდატი სფორ-სთვის ითვალისწინებდა როგორც მშვიდობის შენარჩუნებას, ასევე, ამის აუცილებლობისას, იძულებას მშვიდობისათვის. მდგომარეობის გაუმჯობესებასთან ერთად ხდებოდა სამხედრო კონტინგენტის შემცირება და ცვლილებები შედიოდა დასახულ ამოცანებში. ასეთმა წარმატებამ ნატოს საშუალება მისცა 2004 წელს სამშვიდობო მისია ევროკავშირისათვის გადაებარებინა, თუმცა შეინარჩუნა წარმომადგენლობა სარაევოში, რომლის მეშვეობითაც კვლავაც შეაქვს წვლილი მიმდინარე პოზიტიური პროცესის განვითარებაში.
სამხედრო ჩარევა კოსოვოში მოყვა ძალადობის ესკალაციას წელიწადზე მეტი ხნის განმავლობაში, და კონფლიქტის რეგიონში გავრცელების საშიშროება წარმოიშვა. ბელგრადის მხრიდან გაეროს უშიშროების საბჭოს რეზოლუციათა (რომლებიც მოუწოდებდნენ მას ალბანური მოსახლეობის დევნის შეწყვეტისკენ), არაერთ დარღვევასთან.
1999 წლის მარტში ჩრდილოატლანტიკურმა ალიანსმა მიიღო გადაწყვეტილება საჰაერო კამპანია დაეწყო ამ შევიწროებაზე პასუხისმგებელ იუგოსლავიის სამხედრო და გასამხედროებულ სტრუქტურათა წინააღმდეგ. ასეთი გადაწყვეტილება ნატომ მიიღო მას შემდეგ, რაც შესაძლებელი გახდა მშვიდობიანი მოლაპარაკებებით ბელგრადის შეურიგებელი პოზიციის შეცვლა. გაეროს უშიშროების უუნარობის გამო უზრუნველეყო საკუთარი რეზოლუციათა შესრულება. ალიანსმა დაიწყო საჰაერო კამპანია რომელიც 78 დღე გაგრძელდა.
მწვავე პოლიტიკურ დისკუსიათა მიუხედავად ალიანსის წევრთა შორის, ამ ოპერაციის შედეგად ბოლო მოეღო საომარ მოქმედებებს და შეიქმნა ლტოლვილთა დაბრუნებისა და კონფლიქტის მშვიდობიანი მოწესრიგების პირობები.
KFOR-ის მანდატი ნატოსა და იუგოსლავიის არმიას შორის მიღწეული სამხედრო ტექნიკური შეთანხმებისა და გაეროს უშიშროების საბჭოს N1244 რეზოლუციიდან გამომდინარეობს. მის წინაშე დგას საომარ მოქმედებათა განახლების თვიდან აცილების, უსაფრთხო გარემოს შექმნისა და კოსოვოს გამათავისფლებელი არმიის დემილიტარიზაციის ამოცანა. ამასთან ერთად საერთაშორისო ჰუმანიტარული ძალისხმევისა და გაეროს მისიის მხარდაჭერა ასევე ხორციელდება კფორ-ის ძალებით.
ნატო გამოეხმაურა იუგოსლავიის ყოფილი რესპუბლიკა მაკედონიის ხელისუფლების თხოვნას ეთნიკურ ალბანელთა ფორმირებების განიარაღების თაობაზე, რომელთა მოქმედებები ხელყოფდნენ ქვეყნის სტაბილურობასა და უსაფრთხოებას. ჩარევა თან სდევდა ალბანური თემისა და იუგოსლავიის ყოფილი რესპუბლიკა მაკედონიის ხელისუფლების შეთანხმებას, რომელიც მიღწეული იყო საერთაშორისო შუამავალთა, მათ შორის ნატოს მონაწილეობით. ოპერაციის მსვლელობისას, რომელიც 30 დღე გრძელდებოდა, დაახლოებით 3500 სამხედრო მოსამსახურის მონაწილეობით 4000 ერთეული იარაღი იქნა ამოღებული. ამ მოქმედებებმა და შემდგომში ნატოს მცირე სამხედრო კონტინგენტის ყოფნამ ქვეყანაში თავიდან ააცილა მას კონფლიქტის ესკალაცია და შექმნა შერიგებისა და მისი აღდგენის პირობები. 2003 წელს ნატოს მაკედონიაში ევროკავშირი ჩაენაცვლა.
მეთაურობს რა უსაფრთხოების უზრუნველყოფის საერთაშორისო ძალებს (International Security Assistance Force — ISAF) ნატო შეიმუშვებს პირობებს, რომლებიც დაეხმარება ავღანეთს ჰყავდეს წარმომადგენლობითი მთავრობა და უზრუნველყოფილი მშვიდობა და უსაფრთხოება.
ნატო-მ ითავა ISAF-ის ხელმძღვანელობა და კოორდინაცია 2003 წლის აგვისტოში. ეს არის ნატო-ს ისტორიაში პირველი მისია ევრო-ატლანტიკური სივრცის გარეთ. თავდაპირველად დაგეგმილი უსაფრთხოების გასანაღდებლად ქაბულსა და შემოგარენში, ალიანსის მისია ამჟამად განივრცობა ქვეყნის სხვა მხარეებშიც.
2004 წლის აგვისტოში ერაყის გარდამავალი მთავრობის მოთხოვნის პასუხად, ნატო-მ დააარსა ტრენინგის განხორციელბის მისია. ნატო კისრულობს ტრენინგს, აღჭურვილობას, ტექნიკურ დახმარებას, მაგრამ არა საბრძოლო ოპერაციებს. მისიის ამოცანაა, დაეხმაროს ერაყს, რომ მისმა მთავრობამ შესძლოს ერაყის მოსახლეობის უსაფრთხოების უზრუნველყოფა.
ნატო ფართომასშტაბიანი საქმიანობა
ნატოს საქმიანობის გაშუქებისას ყურადღება ძირითადად ეთმობა დიპლომატიას მაღალ დონეზე, ჩრდილოატლანტიკური ალიანსის სამიტებს, და სამხედრო კამპანიებს. ნატო ყოველდღიურად მონაწილეობს მრავალრიცხოვანი პროექტების განხორციელებაში, რომლებიც ხელს უწყოს ევროპაში უსაფრთხოების მხრივ მდგომარეობის გაუმჯობესებას. ისინი მოიცავს აღმოსავლეთევროპული ქვეყნების დახმარებას შეიარაღებული ძალების რეფორმირებაში, ყოფილი სამხედრო მომსახურეებისათვის გადამზადების პროგრამების შექმნას სამოქალაქო სფეროში სამუშაოდ, დახმარების გაწევას განნაღმვასა და მოძველებული საბრძოლო მასალების მარაგების უტილიზაციაში.
ამასთან ერთად ნატო აქტიურად მონაწილეობს ჰუმანიტარული დახმარების კოორდინაციაში. 1999 წელს ალიანსმა გახსნა სტიქიური უბედურებისა და კატასტროფებისას დახმარების გაწევის საკოორდინაციო ევროატლანტიკური ცენტრი, რომელიც მას მოქმედების კოორდინაციის საშუალებას აძლევს სასწრაფო დახმარების გასაწევად სტიქიური უბედურებისა და ანთროპოგენული საგანგებო სიტუაციების შემთხვევაში. მაგალითად, ნატო აქტიურად მონაწილეობდა ლტოლვილთათვის დახმარების კოორდინაციაში კოსოვოში საომარი მოქმედებების დროს 1999 წელს, ხელს უწყობდა დაზარალებულებს მიწისძვრისა და წყალდიდობებისას რიგ ქვეყნებში, მათ შორის ცენტრალურ ევროპაში 2002 წლის ზაფხულში, ასევე ეხმარებოდა თურქეთს საგანგებო ღონისძიებათა მომზადებაში მისი მოსახლეობის დასაცავად შესაძლო თავდასხმისგან მასობრივი განადგურების იარაღის გამოყენებით, ერაყში ომის დროს 2003 წელს.
ნატოს ასევე გააჩნია სამეცნიერო პროგრამები რომლის მეშვეობითაც ხდება ალიანსისა და პარტნიორი ქვეყნების სამოქალაქო პროფილის მეცნიერთა თანამშრომლობის მხარდაჭერა. ამ პროგრამის ფარგლებში, სხვადასხვა ღონისძიებებსა და პროექტებში ყოველწლიურად მონაწილეობას იღებს ათი ათასამდე მეცნიერი. მათ შორისაა ინიციატივებიც კომპიუტერული ქსელების სრულყოფისა და ინტერნეტის ხელმისაწვდომობის გასაფართოვებლად კავკასიის და შუა აზიის მეცნიერთათვის. მეტიც, 2001 წლის 11 სექტემბრის ტერორისტული აქტების შემდეგ ამოცანათა შეცვლილი პრიორიტეტულობის შესაბამისად, ეს პროგრამა სულ უფრო მეტად უწყობს ხელს თანამშრომლობას კვლევით პროექტებზე, რომლებიც დაკავშირებულია ტერორიზმისაგან დაცვასა და თანამედროვე საზოგადოების სხვა გამოწვევებისათვის წინააღმდეგობის გაწევასთან.
ჩრდილოატლანტიკური ალიანსის გარდაქმნა
ჩრდილოატლანტიკურმა ალიანსმა უნდა შეინარჩუნოს თავისი ეფექტურობა, ამისათვის საჭიროა, რომ მან ახლებურად დაამყაროს თანაფარდობა თავის ტრადიციულ მისიებს შორის, რომელთა მიხედვით ძირითადი ყურადღება ევროპასა და ახალ გლობალურ საშიშროებებთან ბრძოლას ეთმობა. აუცილებელია აგრეთვე, რომ მან შეიძინოს სამხედრო პოტენციალი ახალი მისიების შესასრულებლად, შესწევდეს ახალ გამოწვევებზე სწრაფი და მოქნილი რეაგირების უნარი. პრაღის სამიტზე დასაბამი მიეცა ყველა ამ მიმართულებით წამოწყებული გარდაქმნების პროცესს იმ მიზნით, რომ ნატო-მ შესძლოს XXI საუკუნეში გამოწვევების მოგვარება იმავე წარმატებით, რაც გასულ საუკუნეში.
პრაღაში დაზუსტებულ იქნა ნატო-ს როლი ტერორიზმთან ბრძოლაში, რაც საფუძვლად დაედო შემდგომ ქმედებებს, მათ შორის ავღანეთში ISAF-ის მისიის ხელმძღვანელობას და ერაყის ერთ-ერთ სექტორში პოლონეთის წამყვანი როლის მხარდაჭერას.
პრაღის სამიტზე მოკავშირეებმა აიღეს კონკრეტული პოლიტიკური ვალდებულებები თანამედროვე სამხედრო ოპერაციების საკვანძო სფეროების დახვეწის მიზნით. მას შემდეგ, რაც შესრულდება ეგრეთ წოდებული პრაღის ვალდებულება პოტენციალის შესახებ, საჯარისო შენაერთების გადასასროლად განკუთვნილი მსხვილი სამხედრო-სატრანსპორტო თვითმფრინავების რაოდენობა ევროპაში გაიზრდება ოთხჯერ; შეიქმნება ჰაერში საწვავით გამმართავი თვითმფრინავების პარკი; სწრაფი რეაგირებისა და საბრძოლო მზადყოფნის მაღალ დონეზე მყოფი ნატო-ს საჯარისო ნაწილებისა და შენაერთების უმრავლესობა აღიჭურვება ქიმიური, ბიოლოგიური, რადიოლოგიური და ბირთვული შეტევების საწინააღმდეგო საშუალებებით; მოკავშირე სახელმწიფოებში აშშ-ს გარდა 40%-ით გაიზრდება ჰაერით ტრანსპორტირებადი მაღალი სიზუსტის მქონე საბრძოლო მასალის მარაგი. ამავდროულად, ნატოელი მოკავშირეები შეთანხმდნენ შექმნანან ტექნოლოგიურად მოწინავე ნატო-ს სწრაფი რეაგირების ძალები, რომლებიც შესძლებენ გადაადგილდნენ იქ. მოკავშირეებმა მოიწონეს აგრეთვე ჯარების მართვის ახალი, უფრო კომპაქტური და ქმედითი სტრუქტურის იერი. მომავალში ნატო-ს ეყოლება ევროპაში ოპერაციათა მართვის სტრატეგიული სარდლობა (განთავსებული ბელგიაში) და საჯარისო ნაწილებში გარდაქმნის სტრატეგიული სარდლობა (განთავსებული აშშ-ში, წარმომადგენლობითი ევროპაში). ეს უკანასკნელი დაკავებული იქნება ჩრდილოატლანტიკური კავშირის სამხედრო პეტენციალის მიმდინარე გარდაქმნის ამოცანების შესრულებით.
2004 წლის მარტიდან ნატოში 26 წევრი-სახელმწიფო შედის, ხოლო 2008 წლის გაზაფხულის სამიტზე ეს რიცხვი კიდევ ორით გაიზარდა და ნატოს ახალი წევრი ქვეყნები გახდნენ ხორვატია და ალბანეთი. მაგრამ ორგანიზაციის სამუშაო მეთოდები თითქმის უცვლელია ორმოცდაათიანი წლებიდან მოყოლებული, როდესაც ნატო-ში იყო თორმეტი წევრი. წევრი სახელმწიფოები აღიარებენ ქმედითობის ამაღლებისა და ბიუროკრატიული სტრუქტურების შემცირების აუცილებლობას ახალ სტრატეგიულ გარემოში მუშაობისთვის. კომიტეტების რაოდენობა, რომლებიც იყო 467, შემცირებულია 30%-ით. გაფართოებულ იქნა დაქვემდებარებული კომიტეტების გადაწყვეტილებების მიღების უფლებამოსილებანი, რამაც საშუალება მისცა ჩრდილოატლანტიკურ საბჭოს მეტი ყურადღება დაუთმოს სტრატეგიულ საკითხებს, თუმცა შეინარჩუნოს საერთო პასუხისმგებლობა ჩრდილოატლანტიკურ ალიანსში გადაწვეტილებების მიღების პროცესზე. ოპტიმიზირებულ იქნა აგრეთვე მინისტრთა დონეზე სესიების გამართვის პროცედურები, იმ მიზნით, რომ მეტი დრო გამოენთავისუფლებინათ საჭირბოროტო საკითხებზე მსჯელობისათვის. სავარაუდოდ, დროთა განმავლობაში, ეს ცვლილებები მიგვიყვანენ ჩრდილოატლანტიკურ კავშირში თანამედროვე და ქმედითი სამუშაო სტრუქტურის ჩამოყალიბებამდე.
ყველა ეს მრავალრიცხოვანი რეფორმა, ინიციატივა და პროგრამა, შეთანხმებული პრაღაში, მომავალი რამოდენიმე წლის განმავლობაში ჩრდილოატლანტიკური ალიანსის საქმიანობის საფუძვლად იქცა. ამასთანავე, ძირითადი ყურადღება დაეთმობა რეალისტურ და მისაღწევად ამოცანებს, ისეთებს, როგორც ნატო-ს წევრი სახელმწიფოების ტერიტორიების და მოსახლეობების უსაფრთხოების დაცვის მოთხოვნილებების შესრულებაა.
გზა მომავლისკენ
XXI საუკუნის პირველ ათწლეულში ნატო საგრძნობლად შეიცვალა იმ ალიანსთან შედარებით, რომელიც შეიქმნა 1949 წელს უსაფრთხოების მიზნით. ნახევარსაუკუნოვანი არსებობის მანძილზე ჩრდილოატლანტიკური ალიანსი და საერთოდ სამყარო ვითარდებოდნენ ისეთი გზებით, რომლებსაც ვერ გაითვალისწინებდნენ ნატო-ს დამაარსებლები. ახალი წევრი სახელმწიფოების ინტეგრაცია უეჭველად გამოიწვევს შემდგომი ადაპტაციის პროცესს, აუცილებელს წევრთა უმრავლესობის ინტერესების გასათვალისწინებლად და ჩრდილოატლანტიკური ალიანსის უნარიანობის განსამტკიცებლად, სტრატეგიული გარემო მუდამ იცვლება და ამიტომ ახალი საფრთხეების უვნებელსაყოფად საჭიროა ნატო-ს განვითარების ტემპების გაზრდა.
საფრთხეთა ხასიათი, რომლებიც ემუქრებიან წევრ-სახელმწიფოებს და ნატო-ს მხრივ მათი უვნებელყოფის ხერხები იცვლება. ნატო უზრუნველყოფს ტრანსატლანტიკურ ფუძეს წინააღმდეგობისა ახალი გამოწვევების მიმართ, აკავშირებს ევროპისა და ჩრდილოეთ ამერიკის ინტერესებს და აწონასწორებს მათ კერძო წევრი სახელმწიფოების ინტერესებთან.
ნატოს მუდმივი გარდასახვა ჩრდილოატლანტიკური ალიანსის წევრი-სახელმწიფოების უსაფრთხოების ამაღლებისა და ევროატლანტიკური რეგიონის მომავალი სტაბილურობის სასარგებლოდ მიმართული პროცესია. პრაღის სამიტის შემდგომ ნატოელმა მოკავშირეებმა გაზარდეს თავიანთი ძალისხმევა ნატო-ს თანამედროვე მოთხოვნილებებისადმი ადაპტაციის მხრივ, რათა დაეცვათ საერთო ღირებულებები: დემოკრატიის პრინციპებისა და ადამიანის უფლებების უზრუნველყოფა, საერთაშორისო ტერორიზმის და მასობრივი განადგურების იარაღის გავრცელების წინააღმდეგ ბრძოლა, რუსეთთან და უკრაინასთან უსაფრთხოების ხიდების აგება, სხვა სახელმწიფო პარტნიორებთან თანამშრომლობის გაღრმავება, კრიზისების მოგვარებისა და კონფლიქტების მათ საზღვრებს გარეთ გავრცელების უვნებელყოფის ეფექტურ ინსტრუმენტად დარჩენა.
გაზეთი “განმათავისუფლებელი”
2008, სექტემბერი, N18
a.sanduchadse said
natoSi Sesvlaze daviT aRmaSenebeli ki ara, miSaias tertera babuac ver iocnebebda.
LikeLike
tamuna said
mainteresebs 1967 wels ratom da sad gadaitanes natos shtab bina?
LikeLike
iberiana said
1967 წელს ნატოს შტაბბინა საფრანგეთიდან გადაიტანეს ბელგიაში.
დაწვრილებით:
http://www.nato.int/docu/update/60-69/1967e.htm
LikeLike
Johnzx said
You have tested it and writing form your personal experience or you find some information online?
LikeLike
tika said
მაინტერესებს, ბალკანეთის რომელი ქვეყნები იყვნენ გაერთიანებული ერების უსაფრთხოების საბჭოს არამუდმივი წევრები, როგორც იუგოსლავიის ნაწილი?
LikeLike
mano said
მაინტერესებს, ბალკანეთის რომელი ქვეყნები იყვნენ გაერთიანებული ერების უსაფრთხოების საბჭოს არამუდმივი წევრები, როგორც იუგოსლავიის ნაწილი?
LikeLike
mariami said
mainteresebs natos organizacia
LikeLike