Iberiana – იბერია გუშინ, დღეს, ხვალ

სოჭი, აფხაზეთი, სამაჩაბლო, დვალეთი, ჰერეთი, მესხეთი, ჯავახეთი, ტაო-კლარჯეთი იყო და მუდამ იქნება საქართველო!!!

•პასუხი კარაპეტიანებს

  ♣ სომხეთი-საქართველო

 გურამ მარხულია 

პასუხი კარაპეტიანებსა და ისტორიის მიმთვისებელგამყალბებლებს      

 

ოშკი

 სომეხი არქიტეტქტურის სპეციალისტის, სამველ კარაპეტიანის მტკიცებით, საქართველო და თურქეთი სომხურ ტაძრებს იტაცებენ. საქმე ეხება იმ ოთხ ტაძარს, რომლებიც ისტორიული ტაო-კლარჯეთის ტერიტორიაზეა და თურქეთთან შეთანხმებით, ისინი საქართველომ უნდა აღადგინოს. არსებული წინასწარი შეთანხმებით, სანაცვლოდ, თურქული მხარე საქართველოში მეჩეთების აღდგენას ითხოვს. თუმცა, სამველ კარაპეტიანის მტკიცებით, ტაო-კლარჯეთის ტერიტორიაზე არსებული ტაძრები ქართული კი არა, თურმე სომხური ყოფილა და ეს წინასწარი შეთანხმებაც გააპროტესტა. “წინასწარი შეთანხმება, რომელიც საქართველოში მეჩეთების აღდგენისა და მშენებლობის სანაცვლოდ თურქეთში ოთხი ქრისტიანული ტაძრის აღდგენას ითვალისწინებს, ამორალური და ანტისამეცნიერო ნაბიჯია”, _ განუცხადა მან ARMENIA Today-ს კორესპონდენტს. მსგავსი ისტორიული “აღმოჩენები” სომხებს და, მათ შორის, თავად სამველ კარაპეტიანსაც არაერთხელ გაუკეთებიათ და ამაში გასაკვირი ნამდვილად არაფერია. თუმცა, ჭეშმარიტების დასადგენად “ვერსია” არა არქიტექტურის სპეციალისტს, არამედ ისტორიკოსს, სოხუმის სახელმწიფო უნივერსიტეტის პროფესორს, გურამ მარხულიას ესაუბრა.

_ რა ისტორიულ წყაროებზე დაყრდნობით აცხადებს ARMENIA Today-ს მეშვეობით სამველ კარაპეტიანი, ისტორიული ტაო-კლარჯეთის მიწაზე არსებული ოთხი ტაძარი ქალკედონიტმა-სომხებმა ააგესო?

_ ტაო-კლარჯეთი საქართველოს  ისტორიული  ტერიტორიაა. ქართველმა  ერმა     ამ  კუთხეში  უმნიშვნელოვანესი  კულტურული  ძეგლები შექმნა. ამიტომ ამორალურია თვით ბატონ კარაპეტიანის  უზნეო  ბრალდებები. ქართველი  ერი სომხებთან  შედარებით, ავტოხტონური  ერია  და თავის  ისტორიულ  ტერიტორიაზე ცხოვრობს. მეტიც, თანამედროვე  სომხეთი  შექმნილია საქართველოს  ისტორიულ  ტერიტორიაზე  და ისინი  ქართველი  ერის  კულტურულ  მემკვიდრეობას ითვისებენ იქ არქეოლოგიური  გათხრების  შედეგად  ნაპოვნი  ნივთები  ქართველი  ერის  კუთვნილებაა და  არა  სომხების.
      აბსურდულია  სამველ  კარაპეტიანის  “მტკიცება“  იმის  შესახებ  რომ “ყველა მითითებული ტაძარი ქალკედონიტმა-სომხებმა ააგეს”. გამოდის, რომ  ქართველთა  მეფეები,  ტაოს ბაგრატიონები სომხები  ყოფილან?!

_ კი არ გამოდის, კარაპეტიანი თავის ჭკუით, ამას “ამტკიცებს” კიდეც… დავით კუროპალატი და ტაოს ბაგრატიონები სომხები იყვნენო და ამაზე რას იტყვით?

ფეოდალური პოლიტიკური ერთეული სამხრეთ-დასავლეთ საქართველოში, მოიცავდა  თანამედროვე   ერზურუმის, არტაანის, ართვინისა და ყარსის რეგიონებს. საქართველოს  ამ  კუთხეში სამეფო 809 წელს შექმნა ქართლის ერისმთავარმა, ბაგრატიონთა სამეფო დინასტიის დამაარსებელმა აშოტ I-მა. მან აღადგინა ციხე-სიმაგრე და ქალაქი არტანუჯი, რომელიც სამეფოს ცენტრი გახდა. ბაგრატიონებმა, რომლებიც იმხანად ეყრდნობოდნენ ბიზანტიელთა მხარდაჭერას, სწრაფად გააფართოვეს თავისი სამფლობელოები და დაიწყეს საქართველოს გათავისუფლება არაბთა ბატონობისაგან. 888 წელს ადარნასე II-მ “ქართველთა მეფის” ტიტული მიიღო, ხოლო სამეფოს “ქართველთა სამეფო” ეწოდა. სამეფოში დიდი აღმშენებლობითი საქმიანობა მიმდინარეობდა, გაფართოვდა ეკლესია-მონასტრების ქსელი,  და  ასე  შემდეგ.  მერწმუნეთ,  რომ  სომხები  ვერ  შექმნიდნენ  ქართულ  სახელმწიფოს  და  არც  საქართველოს  განთავისუფლებზე  იზრუნებდნენ. 

 სასაცილოა, როდესაც  სომხური  მხარე საქართველოს ეკლესიების  და  მონასტრების  მითვისებაში ადანაშაულებს.  კარაპეტიანის  განცხადებები არამარტო  აბსურდულია, არამედ  ქართველი  ერისთვის შეურაცხმყოფელიცაა. საერთოდ, ქართული  ისტორიული  ძეგლების  რესტავრაციაში   სომხებს  ნამდვილად  არაფერი  არ ესაქმებათ.

_ არადა, მისი განცხადებით, ერევანში მეჩეთის აღდგენისას ირანელი სპეციალისტები მოვიწვიეთ და ამ ტაძრების აღდგენაში სომხებმა უნდა მივიღოთ მონაწილეობაო…

_ რაც  შეეხება  ერევანში  მეჩეთის  აღდგენას  და  სომხების  მიერ  ირანელების  მოწვევას, ეს  მათი  გეოპოლიტიკური  თამაშებია და არა  ისტორიულ  მეჩეთზე  ზრუნვა. სამართლიანობა  მოითხოვს აღვნიშნოთ, რომ  ერევანში  არსებული  მეჩეთების ნანგრევები ისტორიულად აზერბაიჯანს და არა  ირანს ეკუთვნის, მაგრამ   თანამედროვე  ირან-სომხეთის  გეოპოლიტიკური  კავშირი    სომეხთა  მესვეურებს  კარნახობს, აღადგინონ და აუშენონ ირანელებს  მეჩეთი. გარწმუნებთ, რომ ეს  სომეხთა  ტაქტიკური  სვლაა. როცა  სომხეთს  ირანთან  ალიანსი არ დასჭირდება,  მეჩეთებიც  გაქრება.

_ მიუხედავად იმისა, რომ კარაპეტიანი არ უარყოფს ამ ტაძრებზე ქართული გრავიურის არსებობას, მაინც ირწმუნება, რომ ეს ტერიტორია სომხეთის ჩრდილოეთი ნაწილია. იქნებ, არსებობს მართლაც რაიმე ისტორიული წყარო, რომ ეს ასეა?

_ არანაირი ისტორიული წყარო არ არსებობს. თავად კარაპეტიანმა აღნიშნა, რომ ყველა სადაო ტაძარი ტაოს რეგიონში მდებარეობს, რომელსაც ის ისტორიული სომხეთის ჩრდილოეთ ნაწილად მიიჩნევს, მაგრამ ეს ასე არ არის. სომხების რომ ყოფილიყო, იქ სომხური გრავიურები იქნებოდა და არა ქართული.
  

სომეხთა ჩამოსახლებამდე მცირე აზიაში ეს ტერიტორია ქართული სახელმწიფოს  ფარგლებში შედიოდა. შესაბამისად, ყველა იქ არსებული ტაძრები და ისტორიული  ძეგლები საქართველოს, ქართველი ერის კუთვნილებაა. კარაპეტიანი ასევე აცხადებს, რომ ტაძრებში მრავალი ქართული გრავიურაა, რომლებიც ესთეტიური თვალსაზრისით არაჩეულებრივადაა შესრულებული, მაგრამ ისეთ გრამატიკულ შეცდომებს შეიცავს, რომელთა დაშვებაც ქართველებს არ შეეძლოთ. ეს კი იმაზე მეტყველებს, რომ ავტორებმა ქართული არ იცოდნენ. ამაზე საერთოდ კომენტარიც კი ზედმეტად მიმაჩნია. დავიჯერო, რომ სომეხი იქ ქართულ წარწერას გააკეთებდა?! ეს ხომ აბსურდია. ასეთივე აბსურდია მისი მტკიცება, თითქოს ტაძრები მდიდარია ფრესკებით, რომლებსაც სომხური გავლენა ეტყობა.

_ კარაპეტიანის მტკიცებით, ტაოს ტაძრები რუსმა არქიტექტორმა ნ. ტოკარსკიმ შეისწავლა, რომელიც თურმე საინტერესო დასკვნამდე მივიდა _ ტაოს არქიტექტურა არც სომხურია, არც ბიზანტიური და არც ქართული, ის ამ კულტურების სინთეზია. დაეჯერებათ კი ან ერთს, ან მეორეს?

_ მელას ყოველთვის თავისი კუდი მოჰყავს მოწმედ. კიდევ ერთხელ გიმეორებთ, რომ ეს არის აბსურდი.

_ მაშინ იქნებ თქვენ დაგვიდოთ ისტორიული მტკიცებულებანი, რომ ეს ტაძრები ნამდვილად ქართულია და არა სომხური?

_ კი, ბატონო. ბანა, რომელზეც საუბარია, ისტორიულ ტაოს ტერიტორიაზე, ჭოროხის ხეობაში, მდ. ბანის მარჯვენა ნაპირას, საქართველოს ერთ-ერთი საეკლესიო და სახელმწიფოებრივი ცენტრი გახლდა. ამჟამად იგი, „ფანაკის“ სახელწოდებით. თურქეთის საზღვრებშია. ფანაკის ჭეშმარიტ ქართულ სახელად უფრო ბანა ჩანს. „ქართლის ცხოვრებაში“ ყველგან ბანა გვაქვს.
„…მოერთვის ჭოროხს მდინარე ბანა-ფანასკერტისა, გამომდინარე ყალნუ მთისა და მომდინარე აღმოსავლეთიდამ დასავლეთად. …ამ წყალზედ, მთაში არს ბანა, აწ უწოდებენ ფანაქს“.
ამ პუნქტის სახელი უფრო ძველად მარტივად ბანა კი არ უნდა ყოფილიყო, არამედ ბანაკი.
      

ბანა

 VII საუკუნის შუა წლებში აქ ააშენეს დიდი ტაძარი. ადარნასე II-ის დროს (881-923 წ.წ.) დაარსდა ბანის საეპისკოპოსო, ხოლო ტაძარი გადაკეთდა. XI საუკუნის ისტორიკოსი სუმბატ დავითის ძე გვამცნობს, რომ ტაძარი აუგია დავით I კურაპალატის ძეს, ადარნესე II-ს, კვირიკე ბანელის ხელით, რომელიც ბანას პირველი ეპისკოპოსი გამხდარა. იგი გარდაცვალების შემდეგ იქვე დაუკრძალავთ. ბანა ქართველ მეფეთა საზაფხულო სამყოფი და აგრეთვე მეფეთა განსასვენებელიც იყო. X-XI საუკუნეებში ბანაში მოღვაწე ზაქარია ბანელის თაოსნობით ბევრი ძვირფასი ხელნაწერი შეიქმნა. ბანას ტაძარი ძველი ქართული ხუროთმოძღვრების თვალსაჩინო ძეგლია.         

ვახუშტი ბატონიშვილის ცნობით, ბანელი ეპისკოპოსის ძალაუფლება ვრცელდებოდა ფანასკერტზე, ტაოზე, ოლთისზე და მათ მომიჯნავე ტერიტორიებზე.

ბანას დიდ ისტორიულ მნიშვნელობაზე მეტყველებს ის ფაქტიც, რომ აქ დაიწერა ჯვარი საქართველოს მეფე ბაგრატ IV-მ (1027-1072 წწ.) ბიზანტიის იმპერატორის რომან არგირის დაზე, ელენეზე. აქვე, XV საუკუნეში დაკრძალეს საქართველოს მეფე ვახტანგი და მისი მეუღლე სიტი-ხათუნი.

ოსმალეთის იმპერიის დროს ბანას ტაძარი ციხე-სიმაგრედ გადაუქცევიათ და 1877-78 წლებში, რუსეთ-თურქეთის ომის პერიოდში ძლიერ დაზიანებულა. ბანაზე ვრცელი ისტორიული ცნობები მოცემული აქვს ექვთიმე თაყაიშვილს. XIX საუკუნის პირველ ნახევარში ბანა მოინახულა ცნობილმა გერმანელმა მოგზაურმა, სპეციალობით ბოტანიკოსმა, კარლ კოხმა, რომელმაც აღნიშნა: „ეს უეჭველად ყველაზე მშვენიერი და დიდებული რამაა, რაც კი მსგავსი რამ მინახავს ოდესმე მთელს აღმოსავლეთში, თუ რა თქმა უნდა კონსტანტინეპოლს არ ჩავთვლით…“.

როგორც ვხედავთ ამ  უტყუარ  ისტორიულ  წყაროებზე სომხების კვალი  არჩანს.

_ დანარჩენ ტაძრებზე რას გვეტყვით?

_ სხვა ქართულ  ისტორიულ  ძეგლებთან დაკავშირებით ასეთი ვითარებაა. ისტორიულ ტაოში, X საუკუნის 50-60-იანი წლების უმნიშვნელოვანესი სამონასტრო ცენტრი ოშკი, თორთუმის წყლის მარცხენა მაღალ ნაპირზე, სოფელ ჩემლიამაჩში, ამჟამინდელ თურქეთის პროვინცია ერზერუმში მდებარებს და კომპლექსის მშენებლები ყოფილან ტაოს ბაგრატიონები, ადარნასე III კურაპალატის შვილები _ ბაგრატ ერისთავთერისთავი და დავით მაგისტროსი (იგივე დავით III დიდი კურაპალატი) და არა სომეხი  მესვეურები.

_ თქვენი აზრით, რას ემსახურება სამველ კარაპეტიანის განცხადება?

_ სამველ  კარაპეტიანის  განცხადებებს  უფრო  პოლიტიკური სარჩული  უდევს,  ვიდრე  მეცნიერული. ეს  ვითომცდა  ღვთის  მოშიში და ეკლესია-მონასტრების  მოყვარული  ერი   ფარისევლურად  აგრძელებს  ცხოვრებას,  და  მეზობელი  ერის  კულტურული  და  ისტორიული  მემკვიდრეობის  მითვისებას.  ამ  თვისებების გამო  გაყარეს  თურქებმა  ისინი  თურქეთიდან  თავი  დროზე,  ჩვენ  კი  ვაგრძელებთ მოფერებას,  შედეგად  კი  ვხედავთ  რაც  გვაქვს.

 

 

 ***

 Гурам  Мархулия –  Армянские  претензии  на  Тао-Кларджети

  (Ответ  Карапетянам    и  всем  армянским  фальсификаторам  истории)

  ***

 Tao-Klardjeti

***

სომხური ”საფერავი”

***

 

21 Responses to “•პასუხი კარაპეტიანებს”

  1. juna said

    ბანაც მაგათ ააშენეს, ოშკიც, ხანძთაც, სვეტიცხოველიც, ეიფელიც …. პიზის კოშკიც, მაგათ ააშენეს მსოფლიო, ეგაა თავისთვის ვერ იშენებენ ვერაფერს… არა და ,,ვეფხისტყაოსანიც” მაგათ დაწერეს და თურმე შექსპირიც სომეხი ყოფილა, არ იცოდით????? …………………….. ვაი თქვენს პატრონს…

    Liked by 1 person

  2. juna said

    ერთ ადგილზე უნდა მოგხვდეთ ,,არმიანსკოე ჩუდო”, როგორც ჩურჩხელას უწოდეთ …კაცობრიობის ლაქებო… რას გავხართ…

    Like

  3. sopho said

    ეგენი სხვისი კულტურული მემკვიდრეობის მითვისებით ცდილობენ თავიანთი შავ-ბნელი და უბადრუკი ისტორიული წარსული დამალონ.

    Like

  4. irakli said

    რას ვხედავ.. საქართველოში სომეხს სომხობა აღარ  უტყდება…  ხალხო თუ საქმეს დროზე არ მივხედეთ  აფხაზეთზე ცუდად არ წავიდეს “იქ” საქმე!..

    Like

  5. giorgi said

    ჩვენ სომხებისა არა გვშურს-რა. ჩვენ კარგად ვიცით, რომ წინანდელ საქართველოს უძლურება დაიწყო იმ უბედურ დღეთაგან, როცა-კი პირქვე დაემხო სომხეთი – ეგ ჩვენი წინანდელი ზღუდე სამხრეთით. ჩვენ ჩრდილოეთით ვინახავდით სომხეთს და სომხები ჩვენ გვინახავდნენ სამხრეთით. მას აქეთ, რაც ვახტანგმა გორგასლანმა ჩრდილოეთით უშიშარ და უზრუნველ ჰყო მაშინდელი საქართველო, მთელი ჩვენი ისტორია მოიმართა იმაზე, რომ სამხრეთით გაგვემაგრებინა ჩვენი თავი. მინამ სომხეთი იყო, საქართველოს რომ თათრობა მოსეოდა, ჯერ სომხეთი უნდა გადმოელახა. ამიტომაც ჩვენნი უდიდესნი მეფენი და სამეფოს კაცნი არაფერს არა გზოგავდნენ, რომ ეშველათ სომხეთისათვის, როცა-კი გაუჭირდებოდათ. სამწუხაროდ, ზოგიერთს ჩვენს მეფეებს არ ესმოდათ – რა დიდი მნიშვნელობა ჰქონდა ქართველებისათვის სომხეთის არსებობას. დაეცა სომხეთი და სამხრეთის კარი ღია დარჩა საქართველოში შემოსასევად. თუმცა სომხეთის დაცემის შემდეგ მთელი თითქმის შვიდი საუკუნე კიდევ მაინც გავუძელით ათასჯერ ჩვენზე ძლიერს მტრებსა, მაგრამ მთელი ჩვენი ისტორიული დღენი მოვღალეთ და შევალიეთ სამხრეთის კარის დაკეტა და ვერა გავაწყეთ-რა. ღონემიხდილმა და დაქანცულმა საქართველომ აიღო თავი და შეაფარა დიდ რუსეთის იმპერიას, მტერს არ დაჰნებდა და მეგობართაკენ პირი ჰქმნა და გული მიიბრუნა.

    განა ჩვენთვის-კი სანატრელია ესეთი დაქსაქსულობა სომხებისა! ღმერთმა მისცეთ ღონე და უნარი ერთად მოიყარონ თავი იქ, საიდამაც აყრილან და აქა-იქ გაფანტულან. ხოლო ჩვენ ჩვენსას ნუ გვეცილებიან, ჩვენი სახელის გატეხით ნუ ცდილობენ თავიანთის სახელის კეთებას და შემკობას.

    ჩვენ, ბევრი გვქონდა, თუ ცოტა, შეგივრდომეთ, შემოგიხიზნეთ, გიძმეთ და შინ მტრად ნუ გვეკიდებით. „მტერისა შინა ყოლასა ლომისა გზასა ზედა წოლა სჯობია“ – ასე იტყოდნენ ძველნი ქართველნი, ასე ვამბობთ ჩვენც, ასევე იტყვის ყოველი გონიერი სომეხი.

    1899 წ.

    Like

  6. sandro said

    სომხების უტვინო ჭკუით ქართველები მაგათგან მოვდივართ.დაააკვირდით საკუთარ თავებს კარგად სარკეში და მერე ჩვენ დაგვაკვირდით,რამხელა განსხვავებაა,თქვე მახინჯებო ( ყველას ვისაც ეკუთვნის რა თქმა უნდა)

    Like

  7. Vazha kakabadze said

    სახელწოდება ,,სომხეთი” და, შესაბამისად, ,,სოხმეხი”, მხოლოდ ქართულ მეტყველებაშია და მისი საფუძველია გეოგრაფიული დასახელება – სომხეთი, დანარჩენ სამეტყველო ენაში ,,სომხებს”, უწოდებენ – არმენებს, არმენები, მოსულები არიან სომხეთის ტერიტორიაზე, ქრისტეს შობამდე მეოთხე საუკუნეში, თუმცა ცალკეული ოჯახები საქართველოში მანამდეც იყო. სომხები, როგორც მოსული ყველანაირად ცდილობს თავი დაიმკვიდროს კავკასიაში, მაგრამ, გერმანელი ანტროპოლოგი ბლუმენ ბახი კავკასიურ რასად მიიჩნევს მხოლოდ ქართველებს, ამ ფაქტს ვერ გაექცევი, ამიტომაა, რომ სომხები ცდილობენ გათხოვდნენ ან შეირთონ ქართველი ან, კიდევ უფრო უარესი ქართული გვარი აიღოს და ა. შ. იგივე, ვითარებაა ოსებთან.
    ჩვენ ყოველთვის უნდა გვახსოვდეს, რომ ძველ ერს ყოველთვის ჰყავს ბევრი მტერი, ამდენად ყოველთვის უნდა ვეცადოთ შევინარჩუნოთ სისხლის სიწმინდე. პატივისცემით, ეკონომიკის მეც. დოქტორი, ინჟინერ-გეოლოგი, საქართველოს საინჟინრო აკადემიის წევრ-კორესპოდენტი.

    Like

  8. გელა said

    ვა კაცო რა სტრანი ხალხია ეს თბილისელები, მეუბნებიან ტემპერამენტიანი ხარ თუ არაო? ჰამაც კარაპეტიანი ვარ რა. ხოდა კარაპეტიანი ჭკვიანურს რას იტყვის?

    Like

  9. გელა said

    სომხები ინგლისურენოვან გაზეთებში აქვეყნებენ მსგავს სტატიებს. ჩვენი მხრიდან კი ქართულენოვან გაზეთებში თუ ვინმემ გასცა პასუხი ისიც დიდი მიღწევაა. მეტი ყურადღება და მონდომება გვმართებს რომ ესეთ ცილისწამებებს სათანადო პასუხი გავცეთ.

    Like

  10. temur said

    შოთა რუსთაველზე და სექსპირზე ვინ ჩივა როცა ურცხვად აცხადებენ ქრისტეც სომხურად ლაპარაკობდაო.არ არსებიბს მსოფლიოში ასეთი შურიანი და სხვისი ისტორიის მიმთვისებელ-გამყალბებელი ერი

    Like

  11. september 7,2015 0:20 said

    რომ არა ,დავით აღმაშენებელი ,სომხეთი როგორც სახელმწიფო არ იარსებებდა…..დიდი ხნის არაბული ბატონობის შედეგად , მოშლილი იყო საზღვრები, ენა და მოსახლეობა დამონებული,დიდგვაროვნები გაქცეულ– დახოცილი… ქართველმა მეფემ,გაანთავისუფლა მონობისაგან და გარდაცვლილ დედოფალს(რომელიც ნათესავად ერგებოდა).საფლავში ჩასძახა ,,დაგიბრუნე და აღვადგინე შენი სამეფო,მშვიდად განისვენე,,….

    Like

  12. vova lukava said

    გურამ მარხულიას: რატომ არ უთითებთ სომხურ წყაროს მომსეს ხორენაცის ,, სომხეთის გეოგრაფია”? . ძალიან გასაგებად წერია იქ სად იყო სომხეთი და სად კოლხეთი და სად იბერია. რატომ არ იყენებთ ამ სომხურს წყაროს საოცარია. ეს ერთი . ///ქალაქი არტანუჯი/// და რას ნიშნავს სომხურ ენაზე არტანუჯი? იქნებ ოშკი ნიშნავდეს სომხურ ენაზე რამეს? მეგრულ-ლაზური ტოპონიმია ორივე, და სომხება სომხურ ტოპონიმიან ადგილებზე გააკეთონ პრეტენზია.

    Like

  13. არ მე-ნია, არ ამენი ა, არარად, სე ვანი, ერ ევან, არა ქსი… – https://www.facebook.com/notes/%E1%83%9B%E1%83%90%E1%83%AA%E1%83%9C%E1%83%94-%E1%83%A6%E1%83%9B%E1%83%A0%E1%83%97%E1%83%98%E1%83%97%E1%83%9B%E1%83%9D%E1%83%95%E1%83%9A%E1%83%94%E1%83%9C%E1%83%98%E1%83%9A%E1%83%98/%E1%83%9B%E1%83%A2%E1%83%99%E1%83%98%E1%83%AA%E1%83%94%E1%83%91%E1%83%A3%E1%83%9A%E1%83%94%E1%83%91%E1%83%90-%E1%83%A5%E1%83%90%E1%83%A0%E1%83%97%E1%83%A3%E1%83%9A%E1%83%98-%E1%83%94%E1%83%9C%E1%83%90-%E1%83%A0%E1%83%9D%E1%83%9B-%E1%83%A1%E1%83%90%E1%83%99%E1%83%90%E1%83%AA%E1%83%9D%E1%83%91%E1%83%A0%E1%83%98%E1%83%9D-%E1%83%94%E1%83%9C%E1%83%90%E1%83%90/1114295305294529

    Like

  14. ზურა said

    საჭურისი აღა-მაჰმად-ხანი მაგათ არ გამოატარეს 1795 წელს..
    ქრთამი გადაუხადეს და აქეთ გამოუშვეს

    Like

  15. zura said

    სომხების ნაწილი კომხებათ წოდებულნი, ვირთხული ბუნების მატარებლები არიან.
    ყველას ყველაფერს კარგს ჰპარავენ.

    Like

  16. Зураб said

    Сомхеби чвени даудзинебели мтери арис!!
    Ара марто културас гвпаравен арамед мица цхалсац!!
    Гекитхебит; Санамде унда мовитминот??
    Укет ар арис пативцемит, мусикис танхлебит, гавамгзаврот ковели Сомехи самшоблоши!!
    Амит тавидан авихснит мат дзаладобас, гаихсенет ра чаидинес маг пирутквебма Абхазетши, рамдени атаси Картвели, кали, бавшви, мохуци, дахоцес!! НУТУ КАРТВЕЛЕБС МЕХСИЕРЕБА АКВС ДАКАРГУЛИ!!
    ГААДЗЕВЕТ САКАРТВЕЛОДАН ЕС ПИРУТКВЕБИ!!!

    Like

  17. medea said

    ra kargad vicine,tumca ra gasakviria,shota rustavelidan misha saakashvilis chatvlit yvela somexi yopila,ra moxda mere bagrationebic somxebi tu arian… 😀

    Like

  18. ზურა said

    უჯიშო ხალხი ხართ, თქვენი ჯიში მოვტყ—ნ სომხებო

    Like

  19. გიორგი said

    დიდი კაპიტალი აქვთ , რუსულ თუ ევრო-ამერიკულ პრესაში დიდი გავლენა აქვთ . კონგრესმენები , დუმის წევრები თუ სხვა და სხვა საერთაშორისო ორგანიზაციების თანამშრომლები იღებენ გადაწყვეტილებას არა ისტორიული სამართლიანობის საფუძველზე – არამედ უბრალოდ მათ სასარგებლოდ ვინც კარგად გადაიხდის .
    ცოტა თავი თუ არ მოვიქექეთ , ცოტა სიმდიდრე თუ არ დავაგროვეთ და ერთად არ დავდექით რამოდენიმე საუკუნეში ქართულ მიწაზე არ დაგვტოვებენ არც ერთ ქართველს

    Like

კომენტარის დატოვება

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / შეცვლა )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / შეცვლა )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / შეცვლა )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / შეცვლა )

Connecting to %s